Verschillende media kregen een uitnodiging voor een iPod-evenement op 9
september. Hoewel exacte details niet bekend werden gemaakt door Apple,
wordt er verwacht dat het bedrijf verschillende iPods gaat verbeteren. Het
zou vooral gaan om de iPod Touch en de iPod Nano.

De iPod is het uithangbord van Apple. Sinds de lancering in 2001
groeide het apparaatje met de witte oordopjes uit tot een hype, en
vervolgens tot de belangrijkste draagbare muziekspeler.

Na jaren van snelle groei lijkt het verzadigingspunt dit jaar een beetje te
zijn bereikt. Zo verkocht Apple in het tweede kwartaal van 2008 nauwelijks
meer (10,6 stuks) dan in dezelfde periode in 2007 (10,5 miljoen stuks).

Nog steeds een hele hoop, maar Apple zal toch naar manieren zoeken om verdere
groei mogelijk te maken. Zeker nu er steeds meer concurrenten met
MP3-spelers op de markt komen die wat betreft mogelijkheden en
opslagcapaciteit vergelijkbaar met de iPod zijn. In 2007 nam het
marktaandeel van de iPod volgens marktonderzoeker NPD iets af van 72 naar 70
procent.

Microsoft wil dit jaar zijn iPod-concurrent Zune nieuw leven inblazen.
De eerste lancering werd geen groot succes. Maar van de nieuwe Zune wordt
veel meer verwacht. Ook omdat Microsoft van de Zune een multimediaal
apparaat wil maken. Dus niet alleen voor muziek, maar ook voor gaming, video
en televisie.

Ook de prijsdaling van de eigen iPhone dwingt Apple tot actie. Nu is de
vreemde situatie ontstaan dat de iPhone met 199 dollar goedkoper is dan de
iPod Touch (299 dollar). Het zijn vrijwel vergelijkbare toestellen, alleen
kun je met de iPod niet bellen.

De iPod Nano krijgt naar alle verwachtingen een nieuw groter schermpje. Zo kan
hier gemakkelijker video op worden afgespeeld. Ook mogelijkheden tot
draadloze verbinding zitten mogelijk in de pijplijn. Tot nu toe is alleen de
iPod Touch met dit soort techniek uitgerust, maar Apple heeft al aangegeven
dat ze dit willen uitbouwen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl